Ninja Night - review

Ninja Night - review

Ninja Night speelt zich af in het Japan van 1444. De spelers kruipen in de huid van Ninja leerlingen en proberen zich te bewijzen aan de sensei. Een sensei is een leraar in de Ja-panse zelfverdedigingskunst. Of iemand een sensei wordt genoemd is afhankelijk van zijn rang. De leerlingen worden naar een vijandelijk dorp gestuurd om missies te voltooien.

Voordat het ochtend is, moeten de ninja-leerlingen erin geslaagd zijn om schatten te stelen uit de meest luxueuze huizen uit de stad.

Als eerste zet je het spel naar eigen inzicht op. Je plaatst de huizen willekeurig en maakt het speelveld nog wat lastiger door er bomen in te plaatsen, welke je weg gedurende het spel zullen blokkeren. Op de gebouwen worden de punten fiches verdeeld. Iedere speler plaatst zijn ninja op een huis naar keuze en het spel kan gestart worden. Ninja Night verloopt over zes ronden en is simpel van opzet en snel te begrijpen. Iedere ninja stelt iedere ronde zijn actiemarker in en voert vervolgens de actie uit. Hij springt van ge-bouw naar gebouw en probeert hierbij uiteraard te zorgen dat hij zijn koord niet te kort maakt, waardoor hij een fatale sprong in het diepe maakt en strafpunten ontvangt. Hij probeert het gebouw naar keuze te bereiken, pakt het bonusfiche. Naast de actie bewe-gen, kon je er ook voor kiezen jezelf te genezen, de ander te blesseren of een bonusfiche van je tegenstander te stelen.
Het spel is meer geschikt voor een groter spelersaantal dan twee personen. Met twee personen is er iets of wat te weinig interactie. Desalniettemin ziet het er leuk uit en is het ook geschikt voor de jongere speler. Het passen en meten met het ninjakoord om zo in te schatten of de sprong gewaagd en gehaald kan worden naar een volgend huis, is een leuke twist in het spel.

Ben jij de degene die er vandoor gaat met de meest waardevolle schatten en kun jij als eerste zeggen: “sensei ni rei!” (Oftewel: groet de meester!)?

Review door MB/PS (uit het clubblad 'Het Geel Pionneke', jaargang 12 - nummer 186)