Fiesta de los Muertos - review

Fiesta de los Muertos - review

Het feest van de doden op 1 november is een belangrijke feestdag in Mexico. De naam van dit feest is Fiesta de los Muertos. Op deze dag halen ze de overledenen uit hun graf en maken ze er een gezellige dag van op het kerkhof. Klinkt luguber, maar dit valt al bij al wel mee. Ze doen dit om hun nabestaanden nooit te zullen vergeten. Jouw taak in dit spel is om de juiste overledene te linken aan een bepaalde herinnering.

Fiesta de los Muertos is een coöperatief partyspel. Elke speler krijgt aan het begin van het spel een naam van een overleden persoon te zien. Het eerste woord wat jou aan dit personage doet denken, schrijf je op je eigen speelbordje. Daarna geven alle spelers, nadat zij hetzelfde gedaan hebben, hun spelersbordje door aan de volgende speler. Die persoon zal dan een woord moeten zoeken, gebaseerd op het woord dat jij zojuist hebt opgeschreven zonder te weten om welke persoon het gaat. Ondertussen heb jij het spelbordje van je andere buurman ontvangen, en is het ook aan jou om een woord te zoeken dat te maken heeft met het woord dat je net ontvangen hebt. Aan het einde van het spel moeten de juiste woorden met de juiste karakters gelinked worden.

Het spelverloop gaat als volgt: in de eerste fase trek je een kaart met daarop een overleden personage. Schrijf de naam van deze persoon op de binnenkant van je bordje, en klap deze dicht zodat het onzichtbaar is voor iedereen. In fase 2 schrijf je een woord op je spelbordje dat hiermee te maken heeft, op de zichtbare kant. Had je bijvoorbeeld Cleopatra, kan je misschien piramide of Egypte noteren. Nu geef je het bordje door aan je linker buurman, en je ontvangt er één van je rechter buurman. Je leest wat hierop staat, dat kan bijvoorbeeld 'oorlog' zijn, en je wist deze uit. Nu schrijf je hier-over een ander woord dat je hieraan doet denken, bijvoorbeeld 'wapens'. Telkens je een bordje ontvangt van je rechter buurman, kleur je ook 1 tand in van de doodshoofd. (De spelersbordjes zijn in de vorm van een doodshoofd). Het woord dat je opschrijft zal wel moeten voldoen aan bepaalde regels, zoals maximum 1 woord en geen namen gebruiken.

Het spel gaat verder totdat je de laatste tand van het doodshoofd ingekleurd hebt. Op dat moment leg je de schedel gedekt op tafel, en zodra iedereen dit gedaan heeft, kan fase 3 starten. In die fase worden alle schedels geschud en ze worden onder een getal op de tafel gelegd. De spelers geven al hun personage kaarten aan 1 persoon, en die neemt er nog bij van de stapel tot deze er 8 op hand heeft. Die worden dan onder de schedels open gelegd. Het is nu aan de spelers om de link te zoeken tussen de oorspronkelijke personages en de woorden die op de bordjes zijn geschreven. Dat doet iedereen in het geheim. Als daar iedereen mee klaar is, is het tijd voor de laatste fase.
De schedels worden nu allen geopend, zodat iedereen kan zien over welk personage het ging. Tel de juiste antwoorden en zet een kruisje op die schedel per juiste antwoord om dit bij te houden. Heb je als team genoeg kruisjes, is deze overleden persoon tot rust gebracht. Bij 4 spelers moet je zo 3 juiste antwoorden hebben. Lukt dat jullie niet als team, blijft deze dode nog even liggen. Heb je namelijk meer kruisjes dan je eigenlijk nodig had om een personage te laten rusten, krijg je een geheugen botje. Die kan je als een soort van joker inzetten indien je 1 of meerdere kruisjes te weinig had bij een bepaald personage.

Fiesta de los muertos is een grappig partyspel, waar vooral het spelplezier belangrijk is. Je kan de moeilijkheid aanpassen, dus het kan door iedereen gespeeld worden, mede ook door de korte speelduur. Personages zijn er in overvloed, en moest je ze toch allemaal al kennen, kan je er zelf bijmaken.

Review doorEP/KV (uit het clubblad 'Het Geel Pionneke', jaargang 13 - nummer 191)