The Magnificent - review

The Magnificent - review

In The Magnificent ben je een soort van circus-directeur, een 'ringmaster' zoals ze dat zo mooi zeggen. Je doel is om shows te geven en daarmee meer punten te scoren dan je tegenstanders.

Het spel The Magnificent zal 3 rondes duren, en in elke ronde mag je 4 acties uitvoeren. Die acties zullen sterk afhangen van de dobbelstenen die je uit een pool mag nemen. Zo zijn er oranje, paarse, groene en witte dobbelstenen. Ze worden allen gedobbeld en in in de tent op het speelbord geplaatst. De kleur van de dobbelsteen die je gaat nemen, zal bepalen welke opties je hebt, en het getal op die dobbelsteen zal je sterkte bepalen waarmee je die actie kunt uitvoeren. Heb je al een dobbelsteen van dezelfde kleur in een vorige beurt genomen, mag je die waardes optellen, waardoor je meer krachtige acties kunt uitvoeren. Maar er hangt een keerzijde aan dobbelstenen nemen met een hoge waarde. Op het einde van elke ronde moet je geld betalen, gelijk aan het totaal van de ogen van de dobbelstenen waarvan je er het meeste hebt. De witte moet je ook nog eens apart betalen. Kan je niet betalen, ga je telkens punten achteruit per geldstuk dat je niet kan betalen.

Elke speler heeft 4 meesterkaarten ter beschikking in zijn eigen speelveld. Die zullen ver-schillen voor elke speler. Kies je een dobbelsteen, leg je die op 1 van die 4 kaarten. Op het einde van de ronde ligt dan op elke kaart 1 dobbelsteen. Op die kaarten staat een bonus die je mag nemen, zoals een dobbelsteen verdraaien, of geld nemen, of een edelsteen nemen bijvoorbeeld. Nu je een dobbelsteen op deze kaart hebt geplaatst, is het is het tijd om te tellen hoe sterk je bent.

Neem je een groene dobbelsteen van 4 ogen, en had je al een andere groene dobbelsteen van 3 ogen, ben je 7 sterk. Daarboven op kan je nog groene of witte (jokers) edelstenen afgeven om je sterkte met 2 per edelsteen te verhogen. Geef je dus een groene en een witte edelsteen af, ben je in totaal 11 sterk.

Als laatste stap ga je 1 van de 3 mogelijke acties uitvoeren met een sterkte van '11'. De 3 mogelijke acties zijn bouwen, reizen en een show geven.

• Bouwen: Op je persoonlijk spelbord staat een tabel waar je kan opzoeken hoeveel tegels je in je kamp mag bouwen met de sterkte die je net verzameld hebt. In ons voorbeeld kan je 1 grote en 1 kleine tegel bouwen met sterkte 9. De overige sterktepunten gebruik je dan niet en zijn verloren. De tegels die je gaat bouwen op je kamp moeten wel van dezelfde kleur zijn als de dobbelsteen die je net genomen had. Dus in ons voorbeeld bouwen we groene tegels. De eerste tegel leg je eender waar in je kamp, de volgende tegels moeten aangrenzend ge-bouwd worden. Door tegels te bouwen, bouw je over bonussen, die je dan onmiddellijk mag ontvangen. Je kamp is trouwens in 9 vakken verdeeld. Op het einde van het spel krijg je 4 punten per vak dat volledig vol gebouwd is.
  • Reizen: In het midden van het speelbord vinden we 3 cirkels met elk een wagen op de startplaats, in dezelfde 3 kleuren als de dobbelstenen. Had je een paarse dobbelsteen en je totale kracht was 6, mag je hier met de paarse wagen 6 vakjes verder reizen. Alles wat je onderweg tegen komt, mag je in je voorraad leggen. Dat kunnen edelstenen zijn, tenten of posters. Om een tent te mogen nemen, moet je wel de beweging op een tent laten eindigen. Je kan maximaal 3 edelstenen van een kleur op je spelersbord opslagen. De overschot wordt omgezet in geld-stukken.
  • Een show geven: Om een show te kunnen geven, moet je aan een bepaald aantal voorwaarden voldoen. Je moet een poster bovenaan je spelersbord hebben liggen. Daarop staan voorwaarden om de show te kunnen doen. Dit zijn altijd x aantal tegels van een bepaalde kleur die je in je kamp moet gebouwd hebben. Er kan ook een edelsteen bij opstaan, die moet je dan kunnen betalen. Nog een voorwaarde is dat er een tent onder de poster ligt. Het kan ook zijn dat op de tent een edelsteen staat die je moet betalen. De kracht waarmee je een show gaat geven, zal via een tabel bepalen hoeveel posters je mag uitvoeren. Zo is het mogelijk om maximaal 5 posters in 1 keer uit te voeren. Je plaatst je hoed op het spoor dat aan-geeft hoeveel posters je mag uitvoeren. De positie van de hoeden zal de startspeler be-palen voor de volgende ron-de. Nu je de show, of meer-dere shows gaat uitvoeren, ontvang je punten en/of geld.

Op het einde van een ronde, betalen de spelers als eerste zoveel als het hoogste aantal ogen van een bepaalde kleur van dobbelstenen. Kan je niet betalen, verlies je een punt per muntstuk. In ronde 2 betaal je daar 2 strafpunten voor, en in ronde 3 zelfs 3 strafpunten. Daarna mogen de spelers 1 masterkaart kiezen uit de openliggende masterkaarten. De speler die met zijn hoed het verste op het spoor staat, mag als eerste kiezen. Bij die masterkaart hoort ook een trainertegel. Die tegel komt bij op je spelersbord. Nu dat elke speler een masterkaart gekozen heeft, hebben ze er allemaal 5. Uit deze 5 kaarten kiest elke speler 1 kaart waarmee je punten gaat scoren, daarna gaat die kaart naar de aflegstapel. Dit proces wordt herhaald op het einde van ronde 2. Echter op het einde van ronde 3 wordt er geen nieuwe masterkaart genomen, maar scoren de spelers punten voor alle 4 de masterkaarten. Deze keer worden die punten wel gehalveerd. Uiteindelijk komen alle trainers terug naar de spelers, en worden de dobbelstenen terug gedobbeld.

Je merkte al dat ik het had over een trainertegel. Trainers kan je op verschillende manieren bijverdienen tijdens het spel. Die trainers mag je inzetten op trainertegels om voordelen te verkrijgen. Er zijn gemeenschappelijke trainertegels op het spelbord te vinden, en tot 3 trainertegels (1 voor elke ronde) op je eigen spelbord. Een voorbeeld is 2 trainers op een tegel zetten om nog een extra grote tegel in je kamp te mogen bouwen, toch als je de actie bouwen kiest. Ingezette trainers kan je in die ronde niet meer gebruiken.

Heel veel mensen vergelijken het spel The Magnificent wel eens met een mengeling van Trickerion en Feast for Odin. Enkel zal dit spel sneller toegan-kelijk zijn dan die 2 andere spellen. Het spelmateriaal ziet er erg mooi uit. De doos heeft geen inlay, maar er zit een klein koffertje bij waarin je alle tegels, edelstenen en geld kan plaatsen. Dat gebruik je niet alleen om alles netjes op te bergen, maar is ook handig tijdens het spelen.
De gebruikte mechanismes zijn aangenaam, en het random effect door de dobbelstenen valt best mee, aangezien je toch op allerlei manieren de waardes kunt manipuleren. 12 keer aan de beurt komen lijkt weinig, maar bleek toch net genoeg op het einde van het spel. De interactie met ander spelers is erg beperkt: ze kunnen net die laatste dobbelsteen van een bepaalde kleur die je wou gebruiken voor je neus weg graaien, of die ene poster die je graag wou hebben nemen. Het had nog interactiever kunnen zijn als je de trainers op de gemeenschappelijke trainertegels moest laten staan, waardoor die niet meer door de andere spelers te gebruiken waren in die ronde. The Magnificent is zeker een spel dat je een keertje moet proberen.

Review van het spel The Magnificent door KV/EP (uit het clubblad 'Het Geel Pionneke', jaargang 13 - nummer 193)

Het spel The Magnificent is te koop bij Lotana's Spelmagazijn. Klik hier om te bestellen.